Pravidla

§1

Závodu se účastní 3–5členné týmy. Všichni účastníci závod absolvují na svou vlastní odpovědnost včetně případných zdravotních či jiných důsledků. Závodníci, kteří do startu závodu nedosáhli 18 let, musí mít písemné svolení rodičů, kteří na sebe přebírají veškerou odpovědnost a případné důsledky. Ve stejném složení, ve kterém tým odstartuje, musí také celý závod absolvovat a dokončit. Krátkodobou výjimku z tohoto pravidla představují tzv. žolíky. Žolíků má tým přesně tolik, kolik je členů týmu. Využití žolíka znamená, že tým dosáhne checkpointu bez jednoho člena týmu (pětičlenný tým má tedy právo dosáhnout pěti checkpointů bez jednoho člena týmu, čtyřčlenný čtyř a tříčlenný tří checkpointů). Žolík lze využít na jakýkoli checkpoint včetně startu, který je v tomto případě považován za jeden z checkpointů, povinný checkpoint i trestné zastavení na hradě Karlštejn. Na cíl žolík využít nelze. V případě předčasného ukončení závodu ze strany jednoho člena (bez ohledu na důvod) může tým pokračovat, ale za každý následující dosažený checkpoint (lze nejdříve po 30 minutách od nahlášení této mimořádné situace) získá o 1 bod méně. Pokud týmu zbývá ještě nějaký žolík, jeden mu bude jednorázově odečten. Smyslem je umožnit důstojné dokončení závodu a ne taktizování, proto při odstoupení až v poslední den závodu bude týmu nastaven handicap -2 body. Pokud by závod ukončil další člen, je celý tým diskvalifikován.

§2

Týmy mohou být smíšené (složené z mužů i žen), čistě ženské nebo čistě mužské. V případě, že některý tým pohrdne ženským elementem a je složený pouze z mužů, musí absolvovat tři povinné odpustky. Za prvé vystartovat o hodinu později než ostatní týmy a dotyčnou hodinu zpytovat svědomí a přemýšlet o nápravě. Za druhé absolvovat v průběhu závodu povinné nebodované trestné zastavení na hradě Karlštejn (místo dle tradice ženám zapovězené). Za třetí se na ně nevztahuje počet žolíků dle pravidla §1, ale mají pouze jeden žolík. Pokud čistě mužský tým tyto odpustky nesplní, bude diskvalifikován.

§3

V průběhu celého závodu se týmy smí přesouvat pouze pěšky nebo kolejovými vozidly (vlak, metro, tramvaj). Případné výjimky jako lanovka, přívoz přes řeku apod. pouze pokud jsou výslovně uvedeny u daných checkpointů. Výjimku představuje také dopravcem určená náhradní doprava použitá při výlukách vlaků a kolejových dopravních prostředků MHD. Pravidlo o přesunech se vztahuje i na zavazadla závodníků. Není umožněno nechat si přenášet ani převážet zavazadla dalšími osobami. To však nevylučuje pomoc a asistenci dalších osob, které se neúčastní závodu, ale chtějí závodníky podpořit formou pohlídání zavazadel, zajištění jídla, předání čistého oblečení apod.

§4

Smyslem závodu je v jeho průběhu získat co největší počet bodů. Týmy body získávají za dosažení checkpointů, prémiové body za první a druhé místo na daném checkpointu a bonusové body za splněné úkoly. V případě rovnosti bodů rozhoduje počet získaných checkpointů. V případě stejného počtu checkpointů, čas posledního dosaženého checkpointu, kdy vyhrává ten, který dosáhl checkpointu nejpozději.

§5

Nabídka checkpointů je zveřejněna na stránkách závodu. Obsahuje jednotlivé checkpointy i několik horských etap. Checkpointů bude losováno vždy pět z českých krajů (a Zlínského kraje), šest z moravských krajů a Vysočiny (a Středočeského kraje) a sedm horských etap. Dále bude každou půlnoc na stránkách závodu zveřejněno 13 nových checkpointů (1 z každého kraje), které náhodně vylosuje systém (dohromady 52 míst). Ve středu 10. 8. ve 12:00 naopak systém náhodně vylosuje 5 již zveřejněných checkpointů z celého území, které budou zneplatněny pro další dobývání (dosud získané body a prémie za dosažení těchto checkpointů zůstanou v platnosti a o případný prémiový bod za unikátně získaný checkpoint již nebude možné přijít).

§6

Dosažení checkpointu je každý tým bezprostředně po jeho dosažení povinen nahlásit prostřednictvím webové aplikace nebo zapisovateli závodu zprávou odeslanou přes sociální síť Facebook, která obsahuje název týmu, dosažené místo a fotografii dokazující dosažení checkpointu (v případě technické nemožnosti tohoto způsobu tým informuje zprávou SMS na domluvené telefonní číslo a fotografii z místa odešle nejpozději do 12 hodin elektronicky). Za dosažení checkpointu se považuje fotografie u samotného objektu (hradu, vrcholu hory…), případně u cedule označující daný objekt (hrad, vrchol, zámek, vesnice…) či poslední veřejnosti přístupné místo. Fotografie budou zveřejňovány na Facebooku a webových stránkách závodu.

§7

Získané checkpointy i dosažený počet bodů bude online zveřejňován na stránkách závodu (mimo servisní čas 0:00 – 1:00) a to až do čtvrtka 11. 8. 23:59 hod. Od této chvíle se dosažené checkpointy i získané body nezveřejňují a budou odtajněny až při vyhlášení výsledků. Po celý průběh závodu u sebe týmy mají GPS lokátory, které každé 4 minuty ukazují na stránkách závodu polohu týmu. Informace z lokátorů budou zveřejňovány od pondělí 8. 8. od 12:00od pátku 12. 8. od 0:00 budou stejně jako dosažené checkpointy skryty a k dispozici pouze rozhodčím závodu. Týmy jsou odpovědné za fungování GPS lokátorů. V případě opakovaných výpadků souřadnic týmu způsobených vinou týmu (vybité baterie, vypnutí přístroje apod.) komise rozhodčích může týmu odebrat za každý takový výpadek 2 body.

§8

Všechny týmy musí v průběhu závodu navštívit povinný nebodovaný checkpoint, kterým je Staroměstský orloj v Praze. Tým se musí vyfotit před orlojem a to v jednom ze dnů závodu přesně v 8:22 nebo 20:22 (aktuální rok). Tento checkpoint chce připomenout třicetileté výročí od zápisu prvních českých památek na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Mezi tyto památky patří i historické centrum Prahy, ve kterém se orloj nachází. Případné nesplnění této povinnosti je sankciováno odečtením 10 bodů a doprovázeno hanbou a opovržením všech slušných lidí.

§9

Prémiové body týmy získávají za rychlost, s jakou dosáhnou jednotlivé checkpointy. Tým, který dosáhne checkpointu jako první, získává prémii 2 body (tedy bodová hodnota checkpointu + 2 body). Tým, který navštíví místo jako druhý, dostane prémii 1 bod. Všechny ostatní týmy získávají pouze bodovou hodnotu checkpointu. Další prémiové body tým získává za splnění podmínky, že daný dosažený checkpoint nenavštívil už žádný jiný tým. Za každý takto unikátně získaný checkpoint prémii 1 bod.

§10

Bonusové body lze získat celkem za deset úkolů či situací a to vždy za splnění specifických podmínek, které jsou zveřejněny na stránkách závodu. Ve středu 10. 8. ve 12:00 bude zveřejněn jedenáctý bonusový úkol s platností 12 hodin. Po uplynutí této doby ho již nebude možné splnit.

§11

Upřesnění a vysvětlení pravidel a bonusových úkolů, případně upřesnění poloh checkpointů a instruktáž k GPS lokátorům se uskuteční formou videokonference ve čtvrtek 4. 8. 2022 od 19:00. Závodnické vybavení (trička, tištěné materiály a GPS lokátory) bude rozdáváno v neděli 7. 8. od 18:00 do 20:00 ve sboru Církve adventistů sedmého dne Olomouc na Balcárkově ulici. Příprava na start je v pondělí 8. 8. v 8:00 v Olomouci na Dolním náměstí u morového sloupu. V rámci přípravy budou vylosovány checkpointy, pořízeny týmové fotografie a společná fotografie všech týmů. Samotný start závodu je v 9:00.

§12

Cíl závodu je v pátek 12. 8. 2022 v 16:00 v Olomouci před budovou Pevnosti poznání (u stromu) na ulici 17. listopadu (případné zpoždění v cílovém místě je penalizováno stržením 1 bodu za každých započatých 5 minut zpoždění). Všechny týmy se musí v cíli vyfotit a tuto fotografii bezprostředně odeslat zapisovateli závodu (tato povinnost nebude počítána do případného zpoždění). Také musí vyhledat organizátora, nahlásit svůj příchod a odevzdat GPS lokátor. Pokud by nějaký tým nemohl počkat do 16:00, může se vyfotit a fotografii odeslat dříve. I v tomto případě však musí zajistit odevzdání GPS lokátoru v cíli závodu (to platí i pro diskvalifikované týmy). Ukončení závodu a vyhlášení vítězů proběhne cca v 16:30 v Laudonově sále Pevnosti poznání. Předpokládaný konec je v 17:30.

§13

K závodu je možné se přihlásit od 1. 3. (20:22) do 30. 6. 2022 (nebo do naplnění maximální kapacity 30 týmů) na webu INRIroad (další informace u Honzy Havelky, honza.havelka@railtour.cz, 732 167 664). Přihlašování probíhá ve dvou fázích. V první se přihlašují pouze kapitáni týmů, ve druhé další účastníci. Do 14 dnů od přihlášení kapitána musí mít tým minimálně 3 členy (mimo navigátory), ostatní se mohou přihlásit dodatečně. Přihlášení účastníků je platné až po zaplacení startovného. Je možné se přihlásit i po termínu konce přihlašování (nejpozději do 31. 7. 2022), ale s přirážkou 100 Kč ke startovnému a bez nároku na závodnické tričko. Přihlásit se může také několik navigátorů každého týmu. Ti neplatí startovné a pro účely těchto pravidel nejsou považováni za závodící členy týmu. Jsou však považováni za právoplatné členy týmu včetně jejich podílu na případném úspěchu (a samozřejmě i neúspěchu) týmu.

§14

Náklady závodu nese každý účastník sám (jedná se především o týdenní jízdenku Českých drah v hodnotě od 790 do 890 Kč, případně o jízdenky dalších soukromých dopravců, alternativně je možné využít týdenní jízdenku OneTicket v hodnotě 1665 Kč). Každý závodník je povinen zaplatit startovné 500 Kč (nejpozději do 30 dnů od potvrzení přihlášení, které spolu s informací o platbě přijde e-mailem do 3 dnů od přihlášení). V případě zrušení závodu z důvodu epidemiologických opatření bude startovné vráceno.

§15

Závod řídí tříčlenná komise rozhodčích, která rozhoduje na většinovém principu. Tato komise má právo udělit penalizace za porušení pravidel a případně i vyloučit tým ze závodu za závažné porušení pravidel (dosažené prémie a checkpointy se zpětně nemění). Tento ročník závodu bude komise pracovat ve složení: Marek Harastej, Pavel Kostečka a Honza Havelka.

§16

Součástí přihlášení k závodu je také udělení souhlasu s těmito pravidly a využitím osobních údajů (volbou u příslušných políček). Údaje uvedené při přihlášení budou uchovány a některé z nich (zejména se jedná o jméno, příjmení, město, datum narození a povolání, resp. obor studia) také zveřejněny na webových stránkách závodu. Souhlas se také týká všech fotografií a videí, která během závodu vzniknou (dosažené checkpointy, bonusové úkoly, týmové fotografie a videa, online streamy a další). Tyto audiovizuální materiály mohou být zveřejněny na webových stránkách závodu, Facebooku a kanále YouTube a propagačně využity ať už organizátorem závodu organizací INRIroad nebo sponzory závodu RAIL tour. Přihlášením do závodu dávají účastníci souhlas se zveřejněním a uchováním všech těchto údajů.